Tractament de les imatges

Bloc de Pensament i autosensibilització, que va començar per pura necessitat de sobreviure, en un món força mancat de curiositat per saber coses, quines ?..... qui som ? .... on som ?... que fem aquí ? ... cap on anem o a on volem anar ? ....... el nostre temps és curt , cal aprofitar-ho. Aturar-se a pensar, un moment ,abans d’ agafar un camí o un altre, compartir coneixements i experiències ....com aquests camperols francesos de finals del XIX. Està clar que parlen de política, un vol convençer a l' altre, però la meitat escolta amb atenció i tots comparteixen idees....

dimecres, 16 de gener del 2013

Algunes històries sobre l' amor

Manifest "Sexpol" o de Política Sexual de Wilhelm Reich ,1936.-

"Reich és alguna cosa més que l’antecedent de l’antipsiquiatria i alguna cosa menys que el profeta de la revolució sexual. 
La peculiar versió reichiana de la psicoanàlisi, essencialment transgressora, afirma que els problemes emocionals i, específicament les neurosis, la frigidesa, etc., no tenen resposta individual perquè la misèria produïda per l’explotació capitalista i reproduïda per la família, porta implícitament en ella mateixa la misèria sexual.
L’única possibilitat de curació consisteix, doncs, a combatre la neurosi mitjançant una revolució capaç de fondre Marx (crítica de explotació econòmica) i Freud (crítica de explotació sexual). De fet, W. Reich aconseguí fer-se expulsar dels cercles psicoanalítics per comunista antistalinista i dels cercles comunistes per freudià dissident."  






El Exito en el Amor del Dr. Pietro Giolla, Ed. Franklin, 1935.-

L’ orgasme, resposta sexual humana per  excel.lència, és dins la  relació amorosa ,en totes les seves variants, causa i conseqüència i al inrevés.
Es constitueix en la part més important  de les relacions sexuals  humanes de tots els temps, per alguns la més important. Al revés de l’ enamorament, totalment incontrolat, l’ orgasme ens manté també inestables ,però controlats i  entretinguts en el dia a dia. Després de una gran bacanal literària en el meu bloc, la libido, em puja de nivell i a l’inrevés. Soc dels que pensen  que les dues  vessants  es retroalimenten.
Definir l’ orgasme com a atemporal, trans corpòri i  de tornada als orígens és realment el que penso, sento, no sé si les modernes enciclopèdies de sexologia hi estaran d’ acord però és així.
M’ adono ara mateix que sobre sexualitat masculina en general no tinc rés, en la meva biblioteca particular, només disposo del  “ Informe Hite” de Shere Hite sobre la sexualitat femenina, quan en el meu afany juvenil de cercar el punt G, vaig comprar el llibre, heus aquí  la prova del meu interès per aprendre del sexe contrari.
Després d’ haver fet una entrada sobre Wilhelm Reich i les seves teories sobre l’ orgó, unitat mínima  d’ energia orgàsmica, del que tenia un Ozono,  estranyament perdut  a mans  de qualsevol amic o amiga allà pels setanta, i de haver llegit amb avidesa  “El mono desnudo “ de Desmond Morris, només, evidentment, la part de la sexualitat, m’ adono, amb temps i unes “ canyes”, que menys literatura i més praxis, i que passat els anys no deixes de quedar-te bocabadat davant aquest gran miracle biològic de l’ orgasme  humà.
La definició, personal, meva, d’ atemporal, trans corpòri   i de tornada als orígens, en aquest cas materns, de l’ orgasme , és ben certa i crec que respon a un sentit antropològic del terme, els sexòlegs ho sabran millor que jo.
 No em recrearé aquí, en aquesta entrada a definir amb més detall això, ja que me la titllarien de xarona, ja en hi ha prou amb la pròpia definició. és prou aclaridora per els bons entenedors, però si que no ens ha de fer por de parlar de: orgasme, libido, masturbació etc,  de cercar informació sobre totes aquestes coses quan no les coneixem  per així entendre millor el nostre cos i, com dic jo,el nostre esperit, ja que les dues coses van lligades al menys per a mi.
Encara penso que se’n  parla poc de tot això a les famílies per manca de temps o de subtilesa i valor  alhora de parlar-ne.-  Pijus






" Nuestra vida sexual", Dr. Fritz Kahn, Planeta,1958.-



"El mono desnudo" de Desmond Morris,Circulo, 1973, pàg 91 :
" (..)Debió de haber un tiempo, en época de nuestros remotos antepasados, en que se empleó la aproximación por detrás. Supongamos que hubiésemos llegado a la fase en que la hembra incitaba sexualmente al macho desde atrás, por un par de carnosas nalgas hemisféricas ( que, digámoslo de paso, no se encuentra en ninguna otra especie de primates) y con un par de brillantes labios genitales. (..) llegada a este punto de su evolución, la especie se volviese cada vez más vertical y orientada de frente en sus contactos sociales.(..) ¿podemos descubrir alguna estructura que sea posible remedo de la antigua exhibición genital de las nalgas hemisféricas y de los rojos labios?. La respuesta aparece con la misma claridad que el propio pecho de la hembra. Los senos protuberantes y hemisféricos de la hembra son, seguramente, copia de las carnosas nalgas,y los vivos y definidos labios rojos de la boca deben ser una
réplica de los de la vulva."







"Escuela del Amor y del Matrimonio"  del Dr. O. Karsten, Zeus, 1966.-



" El informe Hite", Estudio de la sexualidad femenina de Shere Hite,1976.-


 " Hasta la publicación del Informe Hite, muchas eran las mujeres que se sentían sexualmente incompletas y se culpaban a si mismas por no llegar al clímax en sus relaciones de pareja. Este estudio demuestra que, si bien muchas mujeres no llegan al orgasmo mediante el coito, si son capaces de conseguirlo por la masturbación. Se desmitifica así el viejo tópico de la frigidez femenina, destacando la importancia de una adecuada estimulación del clítoris en las relaciones sexuales."  Shere Hite, 1976.-

Shere Hite,1942.-














Matrimonio formado por William Howell Masters y Virginia Eshelman Johnson. Virginia fue la segunda mujer de William. Se separaron luego de tres décadas, una vez terminada su investigación.Fueron pioneros en el estudio científico de la naturaleza sexual humana, concretamente se dedicaron a la investigación en el campo de la respuesta sexual humana. Todo este material fue publicado en 1966, en un libro que titularon The Human Sexual Response (Respuesta Sexual Humana), en el que recogieron las conclusiones de su estudio.Otros de sus aportes se refieren a la sexualidad durante la vejez y En 1979, publican los resultados de una investigación sobre la homosexualidad: "Homosexualidad en Perspectiva", razonando que las funciones sexuales de homosexuales y heterosexuales eran las mismas y afirmando que la homosexualidad no era una enfermedad, sino una conducta aprendida.
El 16 de febrero de 2000 William Masters, muere en Arizona por complicaciones de la enfermedad de Parkinson. Sus publicaciones y actividades afectaron profundamente a la sociedad americana y sus investigaciones en sexología siguen siendo utilizadas en la actualidad como referencia por los terapeutas sexuales de todo el mundo. psicoterapiaparejaysexologia




Dins la gran quantitat de llibres per dominar el sexe "debil" hi tenim aquest del 1964.-










Amb tot això. trobem també els típics acudits de sexisme barroer que fan, però, reflexionar.-


















La Vagina Dentata pel.licula sobre el mite de que la dona (o a vegades una deessa) té dents a la vagina de manera que castra l'home que intenta tenir-hi relacions sexuals. La simbologia d'aquest mite és múltiple: d'una banda és un avís contra la violació o la promiscuïtat però de l'altra situa la 
dona com a ésser perillós i fins i tot demoníac.

La imatge gràfica pot tenir relació també amb l'analogia amb certes espècies animals, que sacrifiquen el mascle després de l'apariament, com la mantis religiosa o algunes espècies d'aranyes (per això als mites les dents vaginals apareixen com a pròpies d'animals, essent les més freqüents les d'insectes i peixos, lligats a l'humit i al sexe). 

També ve del fet que en contacte amb la vagina, el penis esdevé flàccid, perd la seva força, i per analogia es parlava de l'afebliment i manca de masculinitat post-coit (les cites medievals sobre la tristesa en acabar l'acte sexual anirien en aquesta línia).
Ressons del mite es troben en la comparació dels genitals femenins amb la boca, per això es parla de llavis, per exemple i perquè té una certa obertura i tancament, a diferència d'altres orificis del cos. Està a més humida, com la bava de la boca i els colors rosats de l'entrada s'assimilen a la carn labial.






















El Zen contra la crisi



Ajudar els més febles.-

No perdre les il.lusions.-





Dins el seu aspecte tan ferotge hi havia una gran bondat, només tenia por.

Ser empàtics amb les realitats que ens envolten.-


Necessitem pluralitat en les idees.-


Apreciant  la bellesa enriquim el nostre món interior i és gratis.-



.


El Zen contra la crisi: 

La crisi més gran és la ideològica. 

Per construir cal primer destruir. 

Tot el que has aprés fins ara no serveix per a res.

Només sé que no sé res, o sigui començar de zero 



Les grans revolucions socials es fonamenten en conceptes ideològics treballats generalment per individualitats. 

La mediocritat general dels nostres polítics és preocupant però encara ho és més la estupidesa dels seus consellers i assessors de campanya. 

Treballar des de dins i socialitzar les experiències



El que diuen els experts:

L’ essència del Zen és extraordinàriament senzilla. El Zen és l’essència més pura de la ment i desapareix en el mateix moment en què la volem conceptualitzar; per la seva mateixa naturalesa, l’ essència del Zen no és oriental ni occidental. Els mestres clàssics deien que el Zen no és patrimoni de cap cultura o filosofia i menys encara de una classe social determinada. Com molt bé va assenyalar un poeta Zen: 

" Damunt de quina porta no es reflecteix la llum de la lluna?"

El Zen no és un producte de les idees, al contrari, constitueix el seu propi fonament.-
Ens diu Alan Watts: " El pensament occidental ha canviat tan ràpidament que ens trobem en un estat de una enorme confusió, no solament hi ha serioses dificultats de comunicació entre els intel·lectuals i el públic en general sinó que la direcció del nostre pensament i fins i tota la nostra mateixa història ha soscavat seriosament els supòsits del sentit comú."

Això ens porta, cada vegada més, a un món una mica a la deriva, sense fites gaire clares, fer-se ric ràpidament com l’ únic model de vida a seguir. La part espiritual de l’home ha perdut interès, i no em refereixo a les religions sinó a l’ art, a la música, a la filosofia, etcètera.

Continua dient Watts: "Estem acostumats a termes absoluts, a principis i lleis fortes a les quals poder agafar-nos per a la nostra seguretat psicològica i espiritual."

Aquest estat de confusió de l'home occidental propicia el seu acostament cap al Zen. Encara que en un principi el concepte budista del "Gran Buit" ens fa una mica de por, amb la recerca del nostre propi Zen podem acostar-nos a la nostra tan preuada Felicitat.


" Els homes són força desgraciats !
Suren sense repòs entre
falses esperances i creences ridícules
i, en lloc de recolzar-se amb la raó
es creen monstres que els intimiden,
o fantasmes que els sedueixen."

Montesquieu, "Cartes Perses" (43)



" De mi, en efecte,n'és amo un altre home,
però d'aquests, de tu, i d'altres mil, la llei;
d'altres, un tirà, dels tirans, la por.
Uns són esclaus dels reis, el rei dels déus;
el déu, del Destí. Tots en bloc, si ho adverteixes,
són, per naturalesa, menys que aquests i més que aquells,
i així són per torns sempre esclaus els uns dels altres."

Filemó el Vell (361-263 a. C)


" La passió d'amor l' escombra la gana, sinó el temps, i sinó pots servir-te d'aquests remeis,la corda" Crates de Tebes (326 a. C.)




De tota manera i encara que els grecs són, evidentment, els nostres referents més immediats,més propers i molt a tenir en compte, és bo obrir-nos a d'altres aspectes del pensament humà: per exemple el Budisme Zen.-

" El geni grec significà la irrupció de la consciència en la materialitat del món; amb lo qual se li prengué al món la seva originalitat i capacitat de ser somiat" D.T. Suzuki.

" El Zen és una de les més meravelloses flors del esperit xinés" D.T. Suzuki.-

" El Zen pot ésser tot menys una filosofia en el sentit occidental d'aquesta paraula,tampoc és una branca especialitzada de la psicologia. Quan s'és filòsof, un es relaciona amb l' enteniment, que per altre part, no te res a veure amb la vida."

" El Zen en el seu mètode és extremadament individualista."

" Jo sóc el que era i el que romandré sent ara i sempre"

" Aquí Deu no troba ja lloc en l' home perquè l' home ha trobat de nou la seva pobresa, el que fou eternament i el que serà sempre."

En aquests fragments o pensaments es descriu una experiència "satori" en el que hi ha una substitució del jo per la mismitat o divina universalitat, concepte en que l' home forma una unitat indivisible amb la resta del Cosmos.

Segons D.T. Suzuki ,el Satori és l' experiència individual més íntima.-


El " Satori", com expliquen els mateixos mestres Zen, és un misteri inefable.
Que és, em pregunto jo, un flash en el món interior de una sensibilitat hiperactivada?, si és així, ben pocs hi poden arribar.-


" Satori: visió especial que et dona el Zen i sense el qual aquest no existeix. No té res a veure amb una experiència mística del tipus "San Juan de la Cruz" o " Santa Teresa de Jesus".- El Satori és la llum divina, el cel interior, la clau de tots els tresors de l'ànima, el centre del pensament i de la consciència, la font del poder i de la bondat, de la justícia, de la simpatia, la mesura de totes les coses. Quan s'arriba a aquest coneixement, il.luminació, ens en adonem de que cadascun de nosaltres som idèntics en esperit, en essència i en natura a la vida universal o Buda."

" Som una mateixa cosa amb el món, portadors d'una essència comuna.
 Natura enllà."










Terrassa: records del 1925

Hotel Restaurant
"Blau" - Les Fonts
(2-7-1925)




Equip Terrassa F.C. 1925

Drets: Papell,Massaguer,Helvig, Sabater.Kaiser i Humet.
Agenollats: Roig, Argemí, Gràcia, Broto i Pedrol.


Anuncis de propaganda comercial de la Terrassa del 1925.-



Diàleg d' Amor de Ferran d' Egara a "Joventut Catalana" del 2-07-1925.-






















dissabte, 12 de gener del 2013

La Tomasa ( 1872-1907) : Acadèmies, cupletistes, pit i cuixa i pianos de maneta




Direcció i redactors de La Tomasa.-


















Redacció Literària:

Director:  A. Ferrer i Codina (1)
A. Guasch Tombas (2)
Joseph Mª Codolosa (3)
Ramón Estany (4)
Francesch Marull (5)
Joseph Barbany (6)

Redacció Artística:

Ramón Escaler (1)
I. Perez carrasco (2)
Lluís Roig (3)
Pelayo C. Bertran (4)
Miquel Prats (5)

Altres col.laboradors:

Esquerra: (d'esquerra a dreta)

Pere Lloret
Salvador Bonavia
J. Manubens Vidal
Angel Rius Vidal
Jordi Montserrat
J. Miralles
Francesch Aroles
Joseph Burgas
Joseph Aladern
R. Rocavert

Dreta: ( d'esquerra a dreta)

Joseph O. Molgosa
Oromí Arús
Joseph Tarré R.
Antón Galcerán Pi
R. Balcells Bellvé
Ignaci Camprubí
J. Bernat Durán
Lluís Salvador
Joaquim Borrell
P. Colomer



Setmanari català, humorístic i literari, amb tocs eròtics cap a finals de sègle, aparegut a Barcelona el 1872. 
Dirigit primer per Simó Alsina i Clos —s'encarregà de la part artística Ramon Escaler—, posteriorment en foren directors Antoni Ferrer i Codina i Artur Guasch i Tombas.
 Hi col·laboraren, entre altres, Conrad Roure i Bofill, A.Bori i Fontestà, F.Ubach i Vinyeta,Joan Llopart i Tresserres, Josep Costa i Ferrer etc.  Gaudí d'una certa popularitat, que li permeté d'aparèixer fins el 28 de desembre de 1907. 
A partir del 1890 publicà anualment un "Almanac".
Primer número de "La Tomasa" del 30 de Maig del 1872.-

 A la Tercera Guerra Carlina,el pretendent, Carles VII,va creuar la frontera francesa a Navarra el 2 de maig de1872 i es va posar al capdavant de l'alçament, però el 4 de maig el general governamental Domingo Moriones va entrar per sorpresa en el campament carlista a Oroquieta, i el pretendent va haver de creuar precipitadament la frontera francesa, posant fi, momentàniament, a la insurrecció al País Basc i Navarra després de la signatura del Conveni d'Amorebieta el 24 de maig entre el president del govern d'Amadeu I, Francisco Serrano, i els líders carlistes de Biscaia.



La redacció de "La Tomasa" justifica el naixement del setmanari en el seu primer número : A NOSTRES LECTORS, referint que igual que  el naixement de "L' Esquella de la Torratxa" fou  a causa de la suspensió de "La Campana de Gràcia", "La Tomasa" neix també fruit de la suspensió de "L' Esquella".

" (..) Contra la força no hi ha cap resistència. És l'ùnic que podem dir: Paciència!
No obstant, nosaltres que creiem que encara no és un crim dir-se republicà federal, nosaltres que estem convençuts de la bondat de nostres idees,nosaltres que d'elles no ens mourem per res,encara que deguem tancar-les en certes époques dins la nostra conciència, creiem també que si en els dies que correm se'ns priva de dir lo que sentim respecte a uns, no se'ns privarà d' exposar lo que opinem respecte a altres."


"(..) Res hem dit ni representat en nostre periòdic que no haguessin dit no una sinó mil vegades ja els altres periòdics de Barcelona, amb la sola diferència que ells ho diuen en castellà, que com se suposa ser llengua més dolça, tal vegada fa menys mal que dit en català, amb aquesta franquesa i claredat del pa pa i del vi vi...(..)"





El caràcter anticlerical de la Tomasa, igual que les seves predecesores, resta constatat aquí.- 













Dels tocs eròtics, afegit per mi a l' article d'abans, tret de la viquipèdia, no crec que se'n pugui dubtar  amb els detalls que ara us penjo. Penseu que estem al 1898.


Jo més aviat penso que aquest setmanari és l'avi del actual Interviu i aquests tocs eròtics li van permetre aguantar trenta-cinc anys  entre nosaltres, fins que el fotoperiodisme es perfeccionà a partir del nou-cents.-







 


No tot eren portades lleugeres, en aquesta es rendeix homenatge a Josep Feliu i Codina, mort recentment. 


" Amb dol al cor, La Tomasa,
rendeix son modest tribut
al pare de La Dolores
a l' autor de "El mas  perdut"."





En aquesta es rendeix al bel canto de Armida Parsi Pettinella per la seva interpretació a l' opera Samsó i Dalila.



Aquí, com que estem al voltant de difunts ironitza sobre la mort i el matrimoni.

 He notat, igual que en aquest cas, en Cu-cuts, Esquelles  etc  de l' època, que la ironització de la mort és molt freqüent i la mort una cosa molt més familiar que ara, segurament per l'elevat index de mortalitat.


En aquesta,el tema de portada no podia ser un altra que la desfeta de Cuba, estem al 1898 i les paraules són prou explícites ( a sota) .-

Visca Espanya ab Honra !
Lluytant ab sort desgraciada
barcos y homes hem perdut
en la batalla passada,
mes nostra marina honrada
en valor no ha decaygut.
Niuha en nostres cors lo dol,
s' ouhen crits de desconsol,
pero la sang hem de dar
per, ab honra, defensar
lo territori espanyol. ( i olé)







Diu el missatge  "subliminal" :

" Contra el fred les pells van bé 
siguin de nutria, d´ós o  bè
i fins i tot si vols de cabrit....
Més per entrar en calor....
una pell d' aquest tenor,
és un remei garantit ! "



" I tant m' atrau i tant m' extasia, 
que els asseguro de cor,
que ser mosca jo voldria
per murmurar tot lo dia
a sa orella mots d'amor."





"El cuplé no sólo ayudaba a arrancar una sonrisa en los duros tiempos de las nefastas monarquías borbónicas de Alfonso XII y Alfonso XIII, sino que estableció un punto y aparte en la crítica social y política de la época.El 26 de Mayo de 1891, la sicalíptica Luisa Campos provocó un auténtico revuelo, al salir al escenario montada en un burro (que se empalmó inopinadamente) y enseñando los tobillos. 
De haber estado allí cualquiera de los jueces estrella de la Audiencia Nacional, la osada cantante hubiera dado con sus huesos y el animal en una celda de castigo, acusados de escándalo público y maquinación para el hundimiento de la moralidad pública."






Luisa Campos en una fotografia de
 l' època.-















 Acadèmia artística de Copérnico Oliver, " El Gordito".-

" Una celebritat local sortida del carrer Nou ha estat la Bella Dorita. Es va matricular a l' acadèmia d'un personatge dit el "Gordito", un dels tants "maestros"," (1)



 " Les acadèmies del carrer Nou de la Rambla foren una institució barcelonina. (..) L' estampa de la il.lusionada noieta que pujava les sòrdides escales convençuda d' ascendir a la glòria i que, pocs mesos després, donava, amb el seu cos i el seu art, un batzac en la trista realitat dels cafès cantants del Paral.lel, aquella pàgina agredolça i sainetesca ha estat tractada en tots els tons." (2)
" Eren a centenars les xicotes àvides de provar fortuna en la cançó. L' ofici de cupletista o de vocalista, com en deien llavors, continuava sent considerat un avenir envejable. Pels balcons del carrer Nou sortien sense treva refilets vocals, escales, repicaments de castanyoles i acords de piano. " (3)







Les tres darreres imatges són de:
Rutes del Paral.lel


" La Chelito, a catorze anys, sense haver-la ensenyada ningú, ballava ja una rumba que feia perdre el senderi a la concurrència. " (4)


" Vingué al món quasi com es presentava davant el públic, embolicada amb una camisa i a punt d' aixecar-se-la per buscar-se una puça" (5)










" (..) la Chelito no havia comptat amb cap altre mestra que sa mare. 
Però quina mestra !
Una catalana que havia passat una llarga època a Cuba i a la qual, en tornar a Espanya, els amics tragueren  de motiu " la Romanones". No solament perquè coixejava d'una cama, sinó, i sobretot, per la seva astúcia." (6)
" La seva carrera romania associada, sobretot, al sorollós èxit de La Pulga. Sortia a escena amb el mínim de roba i cantava: 

-Tengo una pulga dentro de la camisa....-, El climax del cuplet culminava amb els mots: - Contra el bicho ruin, la caza está abierta..-
L' obertura de la caça enfollia els espectadors.  

A Sevilla, en una certa ocasió, el públic va assaltar l' escenari per a col.laborar a la captura de l' enutjós paràsit." (7)





La Fornarina.-

Candida Perez.-

"Fent un xic d’història, convé ressaltar que, un bon dia d’aquells anys 20 del segle passat, a Pilar Alonso se li ocorregué la idea, actuant al Teatre Eldorado de la barcelonina Plaça de Catalunya, de cantar el cuplet català Les Caramelles, compost per Càndida Pérez, després d’haver-ho fet en castellà, que era com s’interpretaven totes aquestes cançons «pícares» i plenes de frases amb doble sentit, i el públic, entusiasmat, demanant-ne més, féu néixer el cuplet català (ho relata així Sempronio, l’antic cronista oficial de la Ciutat Comtal), que, a partir d’aquell moment, es divulgà pertot arreu, assolint una gran popularitat."







Mercè Serós i Ballester (1900-1970) a Mundo Gráfico els anys trenta.- 

Fou una cupletista catalana-espanyola. De molt joveneta es traslladà a viure a Barcelona. Va començar en el món de ball als 14/15 anys. Posteriorment va començar a cantar fins la dècada dels anys 30 del segle XX.El 1925 va estrenar el cuplet " La Barcelonista " dedicat al Futbol Club Barcelona que a la dècada de anys 70 va interpretar Guillermina Motta amb unes variacions a la lletra.

elspotolsmistics




Altres cupletistes lleugeres 
de roba de l' època.-
colorsepia






De bon any.-


Una de republicana ?




" No ens ensenyi aquestes coses,
senyoreta que està mal,
no nota, no veu, no observa ?
que així ataca la moral ! " 
( quins homes !)











" És veritat que sol cantà 
cuplets que fan engrescà
però, sempre bondadosa,
és ja sapigut, que gosa,
calmant tot lo mal que fa. " 
(ha,ha,ha)































" El Paral.lel era mitja Barcelona. No per la seva extensió, és clar sinó pel seu pes. El Paral.lel comptava molt, relativament al conjunt de la ciutat, era l' altra cara de la medalla. La zona d' ombra, segons els moralistes i la gent respectable. La zona lluminosa, pels amants de la barrila. Al Paral.lel acudien els estudiants a les tardes, atrets pels cafè-concerts; al Paral.lel d' amagat de llur familia, feien cap els calaveres; al Paral.lel, de tant en tant, acabaven anant els matrimonis honestos després de sopar al restaurant i encuriosits  per la disbauxa.-" (8)

"Lo crit contra ella han alçat,
i la dansa li han privat,
alguns pares de camama,
però després d' amagat
han aplaudit a la dama."
Del pit i cuixa:

"En ocasions, "l' ensenyança" era del tot pública,convertides les artistes en explicites professores. D' altres vegades, la singular pedagogia era més o menys clandestina. Funcionava a base d' apartar un pany de cortina del fons de l' escenari, deixant al descobert unes quantes dones que arrenglerades, s' alçaven un moment les faldilles. Ara, a la part esquerra de la cortina, ara a la part dreta, procurant complaure a tothom. Era una exhibició crua, brutal, que esbalaïa els forasters procedents de països eròticament més sofisticats." (9)






" Als quinze anys era porquera,
luego treballà al vapor,
avui és tiple lleugera,
i l' obsequia un milord.....
Això si que és fer carrera ! "
(cap dels comentaris se'n lliuren del seu context social i són dignes d'analitzar)












"Veritat que soc bona mossa ?
Doncs, apa, parats que fan ?
Comencin a obrir la bossa,
i porti'm al restaurant."









Tret d'un Cu-cut del 1912.-

" Diu que no troben músics pel nou Jurat, Lleganya?
No t' apuris Floronco, aquí som nosaltres per treure al partit del apuro. "











Un piano de maneta a una festa de barri al Poble Sec a començaments del XX.
 En aquella Barcelona del cuplé, del xotis i la carn d' olla ( ha,ha ,ha), en que encara no hi havien les gramoles ni els altaveus, el piano de maneta era el rei dels instruments  i es sentia per tots els carrers de la ciutat. De fet, com ens diu en Sempronio, Madrid es quedaria abans que Barcelona sense pianos de maneta tot i la seva representativitat a la capital.



" A la Barcelona que jo he conegut i de la qual ja no es canta gall ni gallina, la música del carrer era principalment representada per les orquestres de cecs i pels pianos de maneta. Aquelles gaudien d' un cert favor de la gent mitjanament il.lustrada, que escoltava en silenci i embadalida un repertori musical compost per fantasies d' òpera i de sarsuela. En canvi, als pianos de maneta o manubris hom els associava amb la platxèria plebeia i eren vituperats per les persones que es tenien per primfilades." (10)

" Solien rodar pels barris humils del cor de la ciutat i de la perifèria. En els carrerons i placetes del casc antic, era el manubri com un rajolí de fantasia. Entrava en diàleg, diríem, amb les plantes dels testos que alegraven finestres i balcons. I si finestres i balcons corresponien a tallers  o a indústries artesanes amb personal femení, l' aparició d'un manubri provocava un alegre aldarull. I dels balcons davallava un alegre pluja de moneda menuda que anava a parar al folre de la gorra suada del "secretari", que així era anomenat l' ajudant del pianista." (11)


"En la meva adolescència tallaven el bacallà les cançons de la Raquel, de la Serós, i de Pilar Alonso.
Les caramelles d'aquesta van ser durant molt de temps una peça indispensable en el repertori dels pianos de maneta. Sarsueles, operetes i cançons no es consideraven triomfadores, llançades, fins que no aconseguien la consagració del manubri. (..) Portar un mal programa anava contra els interessos del pianista, hàbil furgador del gust popular.(..) Un mínim sentit de justícia m' obliga a escriure que l' ofici no era descansat. Un manubri pesava al voltant de 150 quilos i com que cada matí els arrendataris sortien del magatzem de l' arrendador situat a la part baixa de la ciutat i la bona clientela residia als barris perifèrics (..) els orgueneters suaven la cansalada arrossegant l'instrument."(12)







La vida nocturna de la Barcelona dels anys vint i trenta.-
Sense Sempronio i el seu testament escrit aquesta entrada hagués restat coixa del tot: 
"Barcelona bitllo-bitllo" (1-6)
"Quan Barcelona portava barret" (7-12) Biblioteca Selecta.- Pijus.-