Tractament de les imatges

Bloc de Pensament i autosensibilització, que va començar per pura necessitat de sobreviure, en un món força mancat de curiositat per saber coses, quines ?..... qui som ? .... on som ?... que fem aquí ? ... cap on anem o a on volem anar ? ....... el nostre temps és curt , cal aprofitar-ho. Aturar-se a pensar, un moment ,abans d’ agafar un camí o un altre, compartir coneixements i experiències ....com aquests camperols francesos de finals del XIX. Està clar que parlen de política, un vol convençer a l' altre, però la meitat escolta amb atenció i tots comparteixen idees....

diumenge, 12 de juny del 2016

Setmanari Imatges (1930)




Imatges va ser un setmanari gràfic d'actualitat entre el juny i el novembre de 1930 a Barcelona.
 Tan sols es publicaren 25 números.

La publicació neix en el moment d’esplendor del fotoperiodisme modern, a París tenim el Vu i a Madrid Estampa, que ofereixen una sèrie de reportatges i cròniques il·lustrades d’actualitat en un nou context cosmopolita i amb l’arribada de les agències de fotografia internacionals.






Després de la Dictadura de Primo de Rivera es restabliren "algunes llibertats". La senyera havia estat segrestada durant set anys.






De col·laboradors compten amb gent de l’Ateneu, la tertúlia de Colón i escriptors i periodistes que treballen a la Catalònia o que escrivien a La Publicitat, Día Gráfico, D’Ací i d’allà, Mirador i La Rambla.





L’estiu de 1930 el setmanari va organitzar un concurs popular per escollir la “Reina dels banys de Barcelona”, que va provocar una campanya en contra, sobretots des dels sectors més conservadors, i el Govern va acabar prohibint l’esdeveniment. Després d’això, arriba agost i deserten gran part dels seus col·laboradors, el setmanari s’endinsa en l’apatia i els últims números s’ompliran amb informacions d’agència.











Neix als tallers gràfics NAGSA amb paper de bona qualitat i amb la tècnica d’impressió del gravat al buit. L’encarregat de la compaginació va ser Francesc Fontanals i Mateu, que dissenyà les lletres de la capçalera amb un relleu geomètric estil déco, de moda en el moment. L’estètica de la revista és molt dinàmica, amb grans titulars que espectacularitzen la informació i una mitjana de sis fotografies per reportatge.



No havien passat ni sis mesos des del seu naixement i Imatges va haver de tancar amb el número 25. Tot i el voluntarisme i els grans noms que hi treballaven faltava un mercat publicitari potent per a un setmanari que utilitzava una tecnologia molt cara en el moment i en un context de crisi econòmica pel crac del 29 i la devaluació de la pesseta.









Ventura Gassol després de sis anys i mig d' estada forçada a l'estranger i d´uns dies de reclusió a la presó de Figueres torna a Barcelona.






Samitier, mític devanter del Barça, pescant a la costa de Lloret de Mar.




Predominaven els reportatges i les cròniques tipus “Com funciona” que s’endinsava en el funcionament o el dia a dia d’associacions, serveis o professions. Tenien seccions com “Mirall del món”, “Reportatges variats” i “Bric a Brac”, notes d’actualitat semblants als apunts de Planes a La Rambla. 




Tot i compartir publicitat i col·laboradors amb D'Ací i d'Allà, Imatges té un preu més popular, l’estètica és més dinàmica i té una vocació cosmopolita mentre que D’Ací i d’Allà és més solemne i conservadora en aquest sentit.

 La voluntat cosmopolita es plasma no només en els continguts, sinó sobretot en les seves fotografies, que busquen visions inèdites de la ciutat i donar aquesta imatge d’una Barcelona cosmopolita. També tenen molt de pes les notícies d’esport i turisme i d’altres de moda als anys vint com l’aviació, l’automobilisme i les informacions de països exòtics.
(Wikiwand)


Buster Keaton, l'home que no riu mai", a la platja de Sitges.







Director:

Josep Maria Planes i Martí (1907-1937) Escriptor periodista autodidacta. 


Comença escrivint en publicacions de Manresa. Als 23 anys dirigeix Imatges i fa de redactor a La Publicitat.
 Denuncià activitats delictives de pistolers de la FAI i va ser amenaçat per anarcosindicalistes. 

Tement per la seva vida s’amaga, però el 24 d’agost del 1936 un escamot de la FAI el troba i se l’emporta a la carretera de l’Arrabassada, on l’assassinen.


L' EXECUCIÓ DE JOSEP MARIA PLANES




Editor:

Antoni López i Llausàs (1888-1979) Editor i llibreter:

 És la tercera generació d’una nissaga d’editors. Propietari de la Llibreria Catalònia, adquireix els tallers NAGSA amb rotatius més moderns amb els quals editarà Imatges. 

A causa de la Guerra Civil s’exilia a París i després a Argentina, on dirigirà i serà el propietari de l’Editorial Sudamericana.




Les coses no anaven bé. Va passar divuit hores a Barcelona abans de ser escoltat un altre vegada cap a la frontera.





Teresina Boronat, la gran dansarina catalana.-



Barcelona-Espanyol "bajo un orden" que cojones !!




Inundacions de Tarragona del 18  d'octubre del 1930.









Francesc Cambó retorna a Barcelona, després d'una llarga estada a l'estranger.



La bellesa felina de Joan Crawford.




Aquí el fotoperiodista se la va jugar.














No es fien del seny català.











Darrer número de "Imatges" del 25 de novembre de 1930.

Els picoletos mantenint l' ordre en un partit entre el Barça i l' Espanyol al Camp de Les Corts.





























Reportatge al pintor Joaquim Mir a casa seva, a Vilanona i la Geltrú.





Reportatge integre sobre Samitier en la seva estada a Lloret de Mar a l' agost del 1930. Hi havien rumors de que no sabia nedar.













Que fa en Rossinyol de les quatre de la tarda a les cinc de la matinada ?


Impagable reportatge.













diumenge, 8 de maig del 2016

L' Esquella de la Torratxa com a instrument mediàtic: Assetjament i enderrocament de Josep Monegal i Nogués



Barcelona, 1854 — Barcelona, 1931

Fabricant tèxtil, fou vocal de la junta de la Cambra de Comerç de Barcelona (1886-90), que presidí el 1902. Fou alcalde de Barcelona (1902-03) i senador (1905-07; vitalici des del 1908). El 1928 fou novament president de la Cambra de Comerç de Barcelona. El seu germà Ramon Monegal i Nogués (Barcelona ~1860 — 1920), també industrial, creà una fàbrica de perfums que el seu fill, Esteve Monegal i Prat, convertí en la fàbrica Myrurgia. Germà seu fou també Esteve Monegal i Nogués (Barcelona ~1862 — ~1925), eclesiàstic, catedràtic d’oratòria sagrada del seminari conciliar de Barcelona, on formà diversos predicadors. Publicà obres de tema religiós, obres de text, com ara Compendio de oratoria sagrada... (1908), Compendio de patrología y patrística... (1908), reeditat sovint i traduït a l’italià (1914), La predicación cristiana (1919), etc. Cosí germà seu fou Trinitat Monegal(Barcelonas. XIX — XX), escriptor i periodista, un dels fundadors de la revista Joventut, de la qual fou redactor fix i comentarista polític, i col·laborà a El Poble Català.




Els esquellots eren les clatellades que cada setmana propinaven a un o altre.







Repassant  l' Esquella del 1903 vaig topar amb el personatge de Josep Monegal Nogués, alcalde de Barcelona des del desembre del 1902 al maig del 1903. Veient succesivament les "dedicatòries" que  a través de les  il.lustracions de Bru-Net ,de  Robert i de Llopart li feia L' Esquella,em vaig adonar de la força que podia tenir sobre la societat barcelonina i catalana en general una publicació tan popular com L' Esquella de la Torratxa en un personatge públic com Josep Monegal i en una época en que no hi havia televisió ni radio.

La importància d' aquests mitjans escrits és prou evident en aquest cas.

 Pel que fa  a la política municipal hi havia molta més màniga ample  que no pas en criticar els polítics espanyols de Madrid i sobretot els poders fàctics (exèrcit, esglèsia etc).-










El cas de Josep Monegal és especialment significatiu, jutjeu vosaltres mateixos, en els darrers mesos del seu mandat. Penseu que cada setmana li clavaven aquestes dedicatòries tan"súbtils"-



Senyor Alcalde: Amb el respecte
Que es deu a l’Autoritat,
Em vull permetre indicar-li
Que se m’ha fet molt estrany
Que un home del seu criteri,
De tant bones qualitats
I de sentiments tant nobles,
S’entretingui en empaitar
Als barcelonins que s’honren
Amb el vici de fumar.
No es compren que un a persona
Com el senyor Monegal,
Alcalde de Barcelona,
Hagi de cop disposat
Que a l’interior dels tramvies
Se’ns impedeixi pipar.
Aquesta ordre draconiana
Ha portat un trastorn gran
Entre el nucli de viciosos,
Amb que conta la ciutat,
Els que s’han cregut ofesos
I escarnits i denigrats,
No tan sols perquè se’ls priva
D’un vici tan general,


Si que també perquè atenta
Als furs de la llibertat
(que s’han posat tant de moda
d’un temps a n’aquesta part),
amb menyspreu de la justícia,
del fumador i dels estancs.

Vostè, fundant-se sens dubte
En la llei municipal,
Que està plagada d’articles,
Si bé no se’n compleix cap,
Ha tractat de fer un punt d’home
Per fer-se mes popular;
Però dispensi que li digui
Que les ordres que ha donat,
Li han creat antipaties
Que li poden destorbar
La gestió administrativa
Que pensa desenvolupar.
Perquè un batlle que no conti
Amb la ajuda material
De les classes…fumadores,
Cregui’m, senyor Monegal,
Ja en pot tenir d’energies,
Ja en pot concebre de plans…
És inútil que s’esforci:
A l’últim ha de plegar.
Jo ja comprenc que el tabac
Molesta a molts ciutadans;
Però cregui’m que els que se’l fumen
Son els més mortificats,
Perquè aquesta Arrendataria
Fa temps que s’ha proposat
Quedar-se sense parròquia…
I a l’últim ho aconseguirà.
Pensi que tot el tabac
És de mala qualitat;
Tant es que fumi de quarto,
Com que fumi de mig ral,
Com que es dediqui al havano:
És enterament igual.
Sap que son ara els cigars?
Un embotit d’escarabats,
Cabells, troncs i porqueria
Que només ens fan que mal,
I entengui que els de l’Havana,
Que avui s’han posat tant cars,
No son mes que caliquenyos
Graduats de general.
Ara respongui amb franquesa,
Qui surt més perjudicat,
Si el que consum un cigarro
O aquell que se li ha queixat
Perquè estossega una mica
Amb el fum que els altres fan?
Vostè dirà:– Doncs encara
El poble em tindrà de donar
Les mes expressives gràcies
Pel servei que li he prestat,
Traient-li la mort dels llavis…
O el cigarro, que es igual-
Doncs, no senyor, senyor alcalde;
Vostè a lo que ve obligat
És a assegurar-nos la hisenda
Fent perseguir als criminals,
Que no ens afanin la roba
Que estenem dalt del terrat,
Que no ens esbotzin la porta
Quan sortim a passejar
I que quan tornem a casa
No trobem el pis buidat.
Per dir-ho en un aparaula
I per explicar-me clar:
Vostè pot privar que se’ns fumin
Però privar-nos de fumar.
Si és cas que algunes senyores,
Que tindran pocs malts de cap,
Se li han vingut a queixar-se,
Els hi pot manifestar
Que es carreguin de paciència
Com nosaltres perdonem,
Que al capdavall a la terra
Sempre hem sigut tants a tants,
I el mateix dret que elles tenen
De pintar-se el rostre blanc,
El tenim també nosaltres
D’aquilotar-nos el nas.
Si senyor; d’altra manera,
Resulta molt il·legal
Que per atendre a les dames
I en nom de l’autoritat
Ens etzivi un cop de vara
Sense que haguem fet cap mal.
No considera ridícul
Que un home de certa edat
Si vol fumar-se un cigarro
Tingui d’anar-se a amagar
O tancar-se a la comuna
Com quan tenia deu anys?
No falta més que algun dia
Perquè les nostres madames
Tenen la cara pelada,
(ei, per regla general),
ens vingui una ordre manant-nos
que ens anem a afaitar!
No senyor, de cap manera;
No siguem exagerats:
Si be és cert que a molts països
Està privat el fumar
A l’interior dels tramvies,
Tampoc és menys veritat
Que els pobles de referencia
Son pobles civilitzats…
I, senyors meus, aquí a Espanya
Encara en tenim per anys.
Així entenc, senyor alcalde,
Que és per plana voluntat
Que s’han de fer certes coses,
I com que aquí som comptats
Els que saben i comprenen
Que el ciutadà ve obligat
A no ser molest als altres,
Em sembla que s’ha ficat
En un carrer que no passa…
I se’n tindrà de tornar.
I ara dec manifestar-li
Que jo per la meva part,
Per respecte a les senyores
I als senyors i a tots els nats,
Si algun cop pujo al tramvia
Llenço el cigarro al entrar…
Però, vaja: això no ho publiqui;
Allò, per el que diran.
Perdoni’m per la molèstia
Que li puc haver causat
I, ja ho sap, mani i disposi
De son servidor.

K.O.K. (Eduard Coca i Vallmajor) a el Cu-cut 1903