Tractament de les imatges

Bloc de Pensament i autosensibilització, que va començar per pura necessitat de sobreviure, en un món força mancat de curiositat per saber coses, quines ?..... qui som ? .... on som ?... que fem aquí ? ... cap on anem o a on volem anar ? ....... el nostre temps és curt , cal aprofitar-ho. Aturar-se a pensar, un moment ,abans d’ agafar un camí o un altre, compartir coneixements i experiències ....com aquests camperols francesos de finals del XIX. Està clar que parlen de política, un vol convençer a l' altre, però la meitat escolta amb atenció i tots comparteixen idees....

diumenge, 15 de març del 2020

Els caps d'estudi de Josep Esquirol Perez (1873-1931)





Neix a Barcelona el 1874. El 1898 es va casar amb l’escalenca Francesca Alonso. És de suposar que uns anys abans ja es devia establir a l’Escala ja que el seu pare hi consta com a resident. Un cop instal·lat a l’Escala Josep Esquirol comença a desenvolupar una notable activitat fotogràfica al costat d’altres ocupacions, com col·leccionista de peces d’Empúries, venedor de joies, criador de galls, i més tard, proveïdor d’accessoris d’electricitat, recanvis de la casa Ford i benzina per als primers cotxes.




La botiga estava situada a l’antic carrer Major, núm. 7, a l’actual carrer Enric Serra. L’estudi de fotografia era al carrer de la Torre. En Josep Esquirol no solament va ser un retratista d’estudi, sinó que va sortir a documentar tots els esdeveniments de la vida quotidiana. Destaquen entre les seves nombroses fotografies les sèries dedicades a l’ambient marinera a l’antic port de l’Escala, l’inici de les excavacions a Empúries i l’excepcional i molt coneguda col·lecció de caps d’estudi, veritables retrats de creació dedicats als vells pescadors amb cares solcades d’arrugues.


Va col·laborar en nombroses activitats culturals i artístiques. L’any 1910 el trobem com a membre de la delegació a l’Escala de la Junta de Museus de Barcelona, des d’on, junt amb el metge local Rossend Pi, col·laboraria amb Josep Puig i Cadafalch en l’inici de les excavacions oficials i impulsaria la creació d’un museu local. Participà també en l’edició de la revista Costa Brava dirigida per Josep Ballesta Calafat, en la que també hi col·laborà Víctor Català, Josep Puig i Cadafalch, Adrià Gual i Octavi Saltor. Josep Esquirol va morir l’any 1931, als 57 anys.




  Indiscutiblement el seu millor legat han estat les fotografies. L’any 1990 Lluís Vilabrú i Josep Clos cediren a l’arxiu prop de 800 negatius que havien Salvat de la destrucció uns anys abans. Després, l’Ajuntament adquiria 500 negatius a Josep Mª Cortal i 1.300 a la Fundació Miró que l’any 1990 organitzaven la Primavera Fotogràfica dedicada a Esquirol en l’apartat de fotografia antiga.





" (...) els personatges que Esquirol va fotografiar per a la seva sèrie de caps d'estudi oferien un testimoni lúcid d'aquest moment."


" (..) L'aproximació al retrat en la formulació dels caps d'estudi és un tema que en la pintura i sobretot en el dibuix té una llarga tradició. (...)  Santiago Rusiñol, Eusebi Arnau, Anglada Camarasa o Josep Lluís Pellicer, entre molts d'altres, signen, als primers anys del segle XX." 






"(..) Més enllà de les idees estètiques, però, aquest nou tractament suggereix una lectura dels personatges molt propera al documentalisme social, (...)"









"(..) Per els caps d'estudi, l'autor va escollir intencionadament apartar els models del seu context, la qual cosa ja constitueix per si mateixa un propòsit estètic i narratiu. En destaca la neutralitat del fons, (...) cal destacar també l'actitud natural dels models, sense cap indici d'escenificació i magnificant la seva expressivitat més autèntica, (...) l'enquadrament de les figures és molt proper, a la cerca d'un testimoni que ens recorda el què més tard es va anomenar retrat psicològic, alguns en un eloqüent primer pla. Com a resultat, els seus caps d'estudi es mostren amb un impacte i originalitat extraordinaria."























































































D'altres personatges catalans de la mateixa època que els caps d'estudi de Josep Esquirol


















































































Fonts documentals:  Museu de l' Escala

                                          DIPUTACIO DE BARCELONA

                                          TODOCOLECCIÓN








divendres, 14 de febrer del 2020

Savalls i el carlisme a "La Flaca"




El tractament del carlisme a "La Flaca" (1869-1876), com a bona revista republicana, anticarlista, antimonàrquica i anticlerical és especialment grat de veure sobretot per els ulls, gràcies a les fantàstiques làmines de Tomàs Padró. Encara que no estiguem gaire avesats als esdeveniments històrics, elles, per si mateixes, ens expliquen satíricament el món polític de finals del XIX i concretament el sexenni revolucionari comprés entre el 1868 i el 1875 de la història espanyola i amb ella el fenomen del carlisme que tanta repercussió va tenir a casa nostra.

Aquesta primera làmina no pertany a "La Flaca" sinó a "El Loro"(1879-1885), un altre setmanari satíric, lliberal i republicà, posterior a "La Flaca" concretament del 18/6/1881.
L'he penjat perquè és on la figura del general carlí, en  Francesc Savalls i Massot (1817/1886) resalta amb tota la seva càrrega d'home arrauxat i boig amb que la història l'ha tractat.
No em toca a mí parlar ara  de la història de la tercera carlinada, només vull encuriosir una mica al personal amb aquestes làmines que, com un coleccionable de "El Jueves" del XIX, la gent guardava a casa seva. Pensem que són de 43x60 cms, tot un pòster sarcàsticament irònic, en aquest cas, sobre com veia "La Flaca" la conversió dels carlistes.





En aquesta, Padró reflexa com els diners pressupostats per el clergat anaven d'estranquis pels carlistes.









En aquesta, veiem els cabdills carlistes, seguidors de Savalls, amb les quatre barres plorant sang, dins el territori català, per les seves malifetes. És espectacular la càrrega simbólica i conceptual de la làmina. Amb un simple dibuix.








Ampliació en la que es pot veure en Savalls, Fontova, Vidal de Llobatera, Auguet etc. 






Fixeu-vos amb la semblança que li dona en Tomàs Padró a les fesomies quan les compares amb la fotografia. Un mestre.





























El despiatat monstre de set caps amb el que s'ha d'enfrentar la República d'Estanislau Figueras.














Detall del monstre sanguinari i cruel del carlisme, tots amb els ulls sortits per l'odi.



La figura de Savalls, ampliada, amb els característics ulls de boig i la boca regalimant sang. Feien riure i temer al mateix temps. Segur.















La República i els seus fills perseguint els carlistes a la muntanyosa terra catalana.



El ministre de la guerra espanyol, Ramón Nouvilas i Rafols, jugant a la gallineta cega amb els carlistes tan a Navarra com a Catalunya.
















Detall de Savalls prim i bigotut com en Quixot.




Josep Cabrinetty i Cladera (Palma, Mallorca, 1822 - Alpens, 9 de juliol, 1873) fou el general republicà, enemic de Savalls, al qual derrotà el 9 de juliol de 1873 en la batalla d' Alpens. No hi han ulls sortits.


Emilio Castelar, quart i ùltim president de la primera Repùblica Espanyola, intentant salvar-la, mentre el malvat Savalls s'ho mira des de Catalunya.













Detall de Savalls i el seu exèrcit, abaix a la dreta, Emilio Castelar amb el barret frigi.









Impotència del govern davant Savalls i el carlisme.








Desgavell del govern espanyol davant el carlisme a Catalunya.





Pobre Espanya !!



La República Espanyola intentant tirar endavant amb el govern i traient les males herbes carlistes.













Detall de la mala herba.






Els maldecaps de Salmerón, tercer president de la primera República Espanyola. 












Fixeu-vos com els carlistes són representats aquí com a insectes molestos.









Altres làmines de "El Loro" on es veu a Carles VII, pretendent carlí al tron d' Espanya, com és expulsat cap a Anglaterra.






Mofa i befa de Carles VII a "El Loro" en la seva estada a Londres. Mireu com els carlistes són tractats d'ases. Definitivament aquests setmanaris, sobretot "La Flaca", van ser durant anys el retrat d'una Espanya i d'una Catalunya convulsa  en continu moviment.